V období hľadania identity
malých národov prichádza do Čeklísa po skončení štúdia teológie
mladý katolícky kňaz Anton Bernolák. Táto ponuka ho
veľmi potešila, pretože dedina ležala blízko Bratislavy a nebolo z
nej ďaleko ani do Trnavy. Boli to dve významné centrá, ktoré
potreboval pre svoju jazykovú tvorbu. Už sem priniesol výtlačky
prvého diela Kriticko - filologickej rozpravy o slovanských
písmenách. Rok 1787 vošiel do dejín ako dátum kodifikovania -
uzákonenia slovenčiny. Hoci na našej fare pôsobil iba krátko
(1787-1791), môžeme byť na toto obdobie hrdí. V radoch mladej
slovenskej inteligencie bol veľmi známy, pokračoval v práci na
povznesení slovenského jazyka a naďalej aj ako vysvätený kňaz
vydáva Oravský obzor.
V Čeklísi sa staral o
duševné spasenie obce i o povznesenie a záchranu celého národa.
Kronika obce hodnotí jeho pôsobenie takto: "Chrám čeklísky, vedľa
fara a celá obec chovajú pamätnú stopu jeho požehnaného života.
Svojím dielom a pôsobením stojí na poprednom mieste v slovenských
duchovných a národných dejinách." Hodnotenie v podobnom duchu
zanechal o ňom i predstaviteľ neskoršej štúrovskej školy Jozef
Miloslav Hurban:
Povstal v útlom veku
mládenec slovenský, ktorého duch smelo letel nad zaprášené cesty
zastaraného zvyku a ktorý povedal prvý zreteľným slovom:
"Slováci píšte po
slovensky"
Bernolák v roku 1790
dokončil a vydáva v poradí už tretie dielo - Slovenská gramatika,
ktorým obohacuje sústavu slovenskej reči. Vypĺňa dejiny kultúry a
buditeľstva, tým začína hnutie, ktorého dedičstvom je dnešné
národné povedomie: "Je milá naša reč slovenská."
Tu v malej, skromnej izbičke
tvoril najväčšie dielo svoje i národné. Po štyroch rokoch z
Čeklísa odchádza. Jeho pôsobenie a veľkosť ducha umocňujú i
citáty. ktoré nájdeme v kronike:
"Len vtedy, keď pracujeme s
láskou, nachádzame sa tu blaženými. A čo je práca s láskou? Je to
ako súkno predané do vlastného srdca."
"Hoc by som spieval ako
anjel a nemiloval ľudí a pracoval by som ako mravec a neosožil
ľuďom, lepšie urobíš, keď posadíš sa ku dverám chrámovým a budeš
brať almužnu."
Mnohí z vás určite o tomto
veľkom národovcovi vedia. No nezaškodí si zopakovať pár základných
faktov.
Anton Bernolák sa narodil
3.októbra 1762 v Slanici na Orave. Pochádzal zo známej zemianskej
rodiny. Nižšie triedy ľudovej školy navštevoval v Slanici, vyššie
v Námestove. Pokračoval na gymnáziu v Ružomberku. V bratislavskom
seminári študoval dva roky poetiku a rétoriku, ďalšie dva školské
roky filozofiu v Trnave.
V rokoch 1784-1787 študoval
teológiu vo Viedni a v generálnom seminári v Bratislave. Po
vysvätení za kňaza (17.8.1787) nastupuje ako kaplán na fare v
Čeklísi. Najvýznamnejšie dielo A.Bernoláka vzniká v posledných
rokoch pôsobenia v Bratislave a v Čeklísi. Je to obdobie, keď
mladá slovenská inteligencia hľadá identitu vlastného národa. Do
dejín vstupuje ako kodifikátor spisovnej slovenčiny v roku 1787. V
tom istom roku založila slovenská mládež Slovenskú učenú
spoločnosť. V lete 1791 odchádza z Čeklísa do Trnavy, kde sa stal
tajomníkom arcibiskupskej kancelárie. Mal najväčšiu zásluhu na
tom, že v roku 1792 vzniká Slovenské učené tovarišstvo. Po celom
Slovensku vznikali jeho odbočky. Počet členov sa odhadoval asi na
500 osôb. Boli to ľudia rôznych profesií - kňazi, učitelia,
lekári, úradníci. remeselníci i kupci.
V roku 1797 nastupuje ako
dekan v Nových Zámkoch, kde veľmi mladý 15.1.1813 zomiera. Vo
svojom činorodom živote vytvoril súvislé jazykovedné dielo, v
ktorom vychádzal zo zásady, že slovenská spisovná reč musí mať
základ v jazyku a výslovnosti ľudu, za základ ktorého si vybral
západoslovenské nárečie a zaviedol fonetický pravopis - píš, ako
počuješ. I keď úsilie A.Bernoláka nemalo trvalý úspech, pretože
jeho slovenčina sa nestala celonárodným spisovným jazykom, písal
ním Ján Hollý a Juraj Fándly. Bernolákov jazyk neoslovil hlavne
evanjelických vzdelancov, ktorí naďalej zotrvávali na biblickej
češtine. Jeho slovenčina v polovici 19.storočia zanikla. Bolo to
spôsobené hospodárskymi, politickými i kultúrnymi zmenami.
Po odchode Antona Bernoláka
z Čeklísa sa o osudoch dediny veľa nevie. Sú to "biele miesta", o
ktorých mlčí obecná kronika i slovenskí historici. A práve preto
je táto časť viac - menej chronologickým prehľadom. Od 18.storočia
bola v obci stanica dostavníkovej pošty medzi Bratislavou a
Blatným.V roku 1828 mal Čeklís 268 domov a 1803 obyvateľov.
Panstvo tu malo rozsiahly majer s chovom oviec. Grófsky rod
Esterházyovcov patril medzi najbohatšie. V roku 1910 mala obec už
2103 obyvateľov. Obecná kronika spomína až obdobie 1. svetovej
vojny. V pekné slnečné nedeľné ráno 26.júla 1914 prišiel do obce
zástupca okresného úradu a priniesol mobilizačnú vyhlášku. Podľa
nej mali do armády nastúpiť všetci muži do 37 rokov.Začala sa 1.
svetová vojna. Kronikár spomína : "Smutné časy, mobilizácia
vyprázdnila Čeklís. Čo lepší chlapi sú, všetci musia byť vojakmi.
Všade plač a náreky, ale nedá sa pomôcť - rozkaz je rozkaz. Vojna
je neúprosná, vojna potrebuje obete. Veľa vojenských vlakov prejde
cez Čeklís a vojaci spievajú. Spievajú smutné i veselé..."
Vojna celou hrôzou doľahla i
na Čeklís. Z krátkodobej sa stala vojna dlhodobá.Ďalšia vyhláška
prikazovala domobranecké prehliadky, pri ktorých už i nevojaci od
18 do 42 rokov dopĺňali rakúsko -uhorskú armádu. Berný úrad
prispieval rodinám vojakov.
V rokoch 1916 - 1917 boli
pre vojenské účely zobraté 2 zvony z kostola a 1 z kaplnky Sv.
Anny. Bieda i smútok panovali všade, bez peňazí a potravín sa
ťažko žije.
V rokoch 1916 zriadili v
Čeklísi poľnú nemocnicu. Boli to baraky vystavané na obecných
pozemkoch v blízkosti hradskej od Ivanky po Veľký Biel. Po
skončení vojny ich úrady dali rozobrať a materiál rozpredali
občanom.
28.októbra 1918 ešte v
obci nik nevedel, že 1.svetová vojna sa skončila. Až na druhý deň.
V ďalších dňoch a mesiacoch sa vracali domov vojaci. 43 občanov
Čeklísa sa domov nevrátilo - pamätník týmto obetiam bol postavený
pri kostole.
V tomto istom roku obyvateľstvo obce i
okolia zničilo oboru, kde sa dovtedy chovala vysoká zver.
|